Innowacja „Muzyka leczy”
W roku szkolnym 2018/ 2019 realizowałem innowację dydaktyczną Muzyka leczy. Podstawowymi celami tego przedsięwzięcia było:
1) Zainteresowanie dzieci różnymi dziedzinami sztuki np. muzyką relaksacyjną, muzyką filmową, muzyką baletową, muzyką musicalową.
2) Rozbudzenie zainteresowań muzyką różnych styli (koncerty na żywo, teledyski i in.).
3) Aktywizacja uczniów, podczas zajęć muzycznych.
4) Integracja wewnątrz grupy uczniów, oraz usprawnianie komunikacji między nimi.
5) Umiejętność wyrażania uczuć i emocji podczas aktywnego słuchania muzyki.
6) Budowanie wśród uczniów poczucia własnej wartości.
7) Ćwiczenie umiejętności koncentracji, opanowania oraz wyciszenia podczas zajęć.
8) Rozładowania napięcia psychosomatycznego.
Cały proces realizowałem w oparciu o dwa bloki tematyczne:
zajęcia percepcyjne:
- seans muzyczno-terapeutyczny – werbalizacja
- seans muzyczno-terapeutyczny – wizualizacja
- relaks muzyczny
- prezentacje muzyczne
oraz zajęcia ekspresyjne:
- terapia śpiewem
- zajęcia na instrumentach: gitara, ukulele, organy, dzwonki chromatyczne
- zabawy muzyczne na instrumentach perkusyjnych, malarstwo dźwiękowe z instrumentarium Carla Orffa
- orkiestra muzyczna
Oto wcześniejsze relacje z moich zajęć:
Lekcje muzyki w szkole przyszpitalnej - fotorelacja
Rozwijałem w ten sposób muzykalność uczniów, wzbudzałem w nich zdolność estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki, zdolność tworzenia prostych melodii oraz improwizacji. Myślę, że taka metoda rozbudziła uczniów do aktywności oraz wpłynęła na:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- poznanie budowy instrumentów i nauki posługiwania się nimi,
- kształcenie słuchu,
- kształcenie poczucia rytmu,
- uwrażliwienie na barwę dźwięku,
- rozwijanie wyobraźni i możliwości wypowiedzi muzycznej.
Zajęcia muzykoterapeutyczne były wspaniałym środkiem prowadzącym do rozwiązania wielu problemów naszych uczniów, w tym doskonale korygowały zaburzenia zachowania i wyrażania emocji. Uczeń pozbawiony obciążeń psychicznych, które w dzisiejszym świecie są wielką zmorą, to osoba, która potrafi budować swój pozytywny obraz, otwarta na siebie samą i innych, znająca własną wartość oraz możliwości i pragnąca je rozwijać.
Zajęcia to także okazja do różnorodnego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej.
„Kto nie ma odwagi do marzeń, nie będzie miał siły do walki”. André Malraux
Opracowanie: Jacek Sochocki