Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 2021 – projekt edukacyjny
10 października 2021 roku po raz kolejny obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który został ustanowiony w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Celem święta jest zwrócenie szczególnej uwagi społeczeństwa na profilaktykę zdrowia psychicznego.
W związku z sytuacją epidemiologiczną wywołaną pandemią koronawisusa na całym świecie kondycja stanu psychicznego ludzi uległa pogorszeniu, dlatego też hasło tegorocznych obchodów - „Zdrowie psychiczne w nierównym świecie” nabiera szczególnego znaczenia.
Dobry stan zdrowia psychicznego jest szczególnie ważny w okresie dzieciństwa i dorastania. Zła kondycja psychofizyczna w tym okresie bywa niebezpieczna ponieważ może zaburzać realizację procesów rozwojowych i doprowadzić do długoterminowych i trwałych problemów zdrowotnych. Co roku w Polsce kilka tysięcy dzieci i nastolatków jest hospitalizowanych z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Liczba ta w ostatnich latach wzrosła dwukrotnie. Aby zmniejszyć ryzyko rozwoju zaburzeń psychicznych oraz zwiększyć odporność psychiczną nastolatków istotne jest wzmacnianie czynników chroniących i modelujących dobry nastrój i samopoczucie dzieci poprzez m.in wsparcie ze strony rodziców i rówieśników, dobre relacje w rodzinie i grupie rówieśniczej, rozwijanie pasji i zainteresowań oraz poznanie samego siebie.
W naszej codziennej pracy realizujemy szeroki wachlarz działań profilaktycznych wspierających dobrostan i zdrowie psychiczne naszych podopiecznych. Wiemy bowiem, że bez dobrostanu psychicznego uczniowie, bez względu na wiek – nie mają możliwości osiągnięcia sukcesów w obszarach, które są dla nich ważne.
W ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego uczniowie wzięli udział w zajęciach profilaktycznych kształtujących umiejętności emocjonalno–społeczne. Opracowali plakaty przedstawiające ich mocne strony, uczyli się rozwiązywania konfliktów bez przemocy, wyrażania swojego zdania w sposób asertywny, empatii, szacunku do drugiego człowieka, zgodnej pracy zespołowej.
Zaproponowano ćwiczenia integracyjne uczące rozpoznawania i wyrażania emocji i odczuć, m.in. Gra na emocjach, Jak emocje wpływają na nasze decyzje i wybory życiowe? Oglądano filmy edukacyjne i prezentacje na temat metod i strategii radzenia sobie ze stresem. Uczniowie doszli do wniosku, że dobry nastrój w dużej mierze zależy od nich samych, od ich nastawienia.
Czynnikiem chroniącym i znacznie poprawiającym jakość życia psychicznego jest podejmowanie przez młodych ludzi aktywności fizycznej. Dlatego też tradycją naszej szkoły jest organizowanie cyklicznych zajęć relaksacyjnych przy muzyce, co z kolei wiąże się z dużym zaangażowaniem w tworzeniu oryginalnych choreografii. Zajęcia te zawsze wzbudzają sporo pozytywnej energii i emocji!
Tematyka konkursu „Moja recepta na dobre samopoczucie” zorganizowanego na Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży oraz w Klinice Psychiatrii również cieszyła się sporym zainteresowaniem uczestników. Uczniowie chętnie podjęli to wyzwanie, wykazując się inwencją twórczą i kreatywnością w prezentowaniu swoich pomysłów.
Recepta1
Recepta2
Recepta3
…i coś dla nauczycieli i wychowawców … (materiał szkoleniowy)
Dobrostan psychiczny nauczyciela – prezentacja
Dbajmy o siebie i swoich bliskich!
Opracowanie: Anna Boczek, Kinga Kleniewska, Anna Grabarska